محل تبلیغات شما

 

حسین مسرّت

از آغازین روزهایی که نخستین ایستگاه های مطبوعات برای نخستین بار در ایران در چند مکان پر رفت و آمد شهر یزد برپا شد ، کمتر کسی گمان می برد که در اندک مدّتی به چنان جایگاهی در میان دانشجویان و دانش آموزان و دیگر گروه های اجتماعی مردم یزد باز کند که برخی چنان برنامۀ خود را تنظیم کنند که حتماً ساعتی مشخّص در روز را به خواندن مطبوعات در این ایستگاه ها اختصاص بدهند و حتّی باعث جلب و گرایش بسیاری از مردم به مطبوعات شود . مردمی که با آمدن رادیو و تلویزیون و آسان یابی آن دیگر رغبتی به خواندن مطبوعات نداشتند و آن را کاری حشو و زاید می دانستند و براستی بر این یقین بودند که همه آنچه درصدا و سیما گفته می شود ، روز بعد در مطبوعات تکرار می شود .

بگذریم از اینکه گرایش سیری ناپذیر مردم ایران در دوساله پس از رخداد به یادماندنی دوم خرداد ، محصول نقش کارآمد و پرتوان مطبوعات در آگاهی رسانی صحیح به مردم بود و اثبات این نکته که هر آنچه در مطبوعات می آید ، شاید 1% آن در صدا و سیما بیابد .

نگارنده خوب به یاد دارد از همان آذر 1373 که ایستگاه ها شروع به کار کرد ، بسیاری براین باور بودند که با آمدن این ایستگاهها دیگر اقبال عمومی به مطبوعات کم شده و بازار مطبوعات کشور کساد خواهد گردید و آن چند نفری هم که اهل خریدن رومه هستند با بهره روی از ایستگاه ها دیگر نیازی به خریدن رومه نخواهند داشت . امّا گذشت زمان به این باور خط بطلان کشید . زیرا بسیاری از کسانی که تاکنون رومه خوان نبودند با استمراری که در این کار در آن ها پیدا شد ، کم کم به رومه خوانان حرفه ای بدل گشته و اندک مطبوعاتی که در هر ایستگاه نصب می شد ، عطش آن ها را فرو نمی نشاند و به ناچار به خریدن رومه های متعدّد روی آوردند . این گروه تازه که به مطالعه معتاد شده بودند ، یا باید به همه ایستگاه ها سر می زدند تا از تمامی رومه ها بهره ببرند ، یا با استفاده از یک ایستگاه به خرید بقیّه رومه ها مبادرت کنند . و این همان نتیجۀ عکس باور نخستین بود .

تمهید خوبی که مجری ایستگاه ها اندیشیده بود ، نظرسنجی و شناسایی مکان گروه های بود که در پیرامون یک ایستگاه رفت و آمد داشتند . از این رو هر ایستگاه به فراخور مکان دارای رومه ای خاص و حتّی مطلبی خاص بود .

اکنون در اثر سعی و تلاش های مجری ایستگاه مطبوعات و براثر همکاری و مساعدت استانداری ، ادارۀ کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری و دیگر سازمان هایی که متقبّل هزینه های این ایستگاهها شده اند تنها شهر یزد صاحب 100 ایستگاه مطبوعاتی شده است و در نتیجه یزد شهری فرهنگی و دارای مردمی رومه خوان با درصد بالایی گردیده است . و این میسّر نمی شده مگر با پشتکار مجری ایستگاه ها و مساعدت مسئوولان ادارات یزد .

امید آنکه همچنان این حرکت بسیار مثبت فرهنگی و اجتماعی تداوم داشته باشد و چونان گذشته یزد در صدر شهرهای تحصیل کردۀ ایران قرار گیرد ، چنانکه در آمارها آمده است بالاترین درصد قبولی کنکور دربیشتر مقاطع دانشگاهی از آن شهر و استان یزد است .

*پیمان یزد (1378/7/3)

قنات سازی و قنات داری*

صنایع دستی استان یزد*

ناموارۀ دکتر محمود افشار*

ایستگاه ,، ,مطبوعات ,ها ,یزد ,رومه ,ایستگاه ها ,که در ,مطبوعات در ,شد ، ,مجری ایستگاه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها